HTML

Egy jobb Világért

Nem hiszem hogy nincs a földön olyan erő, értelem ami ennél jobb működőképesebb világot ne tudna alkotni.

Friss topikok

Linkblog

Az első problémák, és válaszok, jó lesz ez!! :)

Homaj 2010.01.14. 00:43

Egy barátom véleménye az előző blogojegyzetemhez.

 

"Elég utópisztikus :) Azt az egyet hagyod ki a számításból, hogy az emberek jelleme sajnos nem egyforma. Van aki szeret uralkodni, irányítani és van aki tipikus szolgalelkű. Az emberek többsége könnyen manipulálható, mert nincs biztos tudása és értékrendszere. Ezt pedig néhányan kihasználják és így leszünk mindannyian egy nagy játék bábui. Régen a varázslók, aztán a vallási vezetők, ma a politikusok és a médiaguruk formálják az emberi véleményeket és gondolatokat. Talán az oktatási-nevelési rendszer egységesítése lehetne erre megoldás, de az meg egyengyerekeket és egyenfelnőtteket eredményezne.
A másik az erőforrások szűkössége, ami miatt a legtöbb háború is kirobban, és ami miatt a javak birtoklása fontos szerepet kap. Akié az erőforrás, azé a hatalom. Uralma lesz más emberek élete felett. Ha nincs mindenből elég, akkor ez mindenképp versenyhelyzetet teremt. A sorsolás a javakkal való ellátottságot még nem oldja meg. Attól, hogy kisorsoljuk, kié legyen az egyetlen kenyér, még a többiek éhenhalnak, noha igazságos volt a döntés. Emlékezz az Istenek a fejükre estek-re, ahol a Coca-colás üveg teljesen felborítja a kis közösség életét, mert abból egy van és mindenki szeretné használni.
És mivel már sok ember jól él, nem szívesen mondanának le semmiről, így ezzel a mai emberanyaggal ezt nem lehetne megcsinálni. Max egy kísérletként egy lakatlan szigeten, vagy egy világméretű katasztrófa után, ahol senkinek semmilye sem marad. (erről született már egy-két könyv és film)."

Akkor a válaszom.

Hát igen utópisztikus a bejegyzés, de hát az egész blog arról szol hogy legyen jobb a világ. Ez már magába utópisztikus. Mindenki a kommunizmust hozza föl mint egy jó eszme rossz megvalósítása, de kérdezem a demokrácia jól működik?? Az meg valósította az eredeti ötletet? Démosz = nép, szerintem nem a népnek jó a demokrácia mai formája. Tehát egy utópisztikus elképzelés megvalósítása nem lehet ugyan olyan racionális mint egy elképzelés meg nem valósítása?? Mi lenne ha tudnánk hogy az elképzelésünk eleve utópisztikus!! Szinte meg valósíthatatlan, ha nagy a kihívás, nagy a siker lehetősége nem jobban össze fognak az emberek. A fent idézett társadalmi berendezkedések nem ugyan így indultak?? kommunizmust ugyan úgy utópisztikus fantáziálásnak tekintették, a demokrácia meg az elmúlt 2000 évben már egy párszor elbukott hogy vissza jöhessen. Tehát én azt mondom legyünk csak utópisztikusak alkossunk bátran egy tökéletes világot. Ugyan csak képzeletben, de tudjuk hova tartunk a problémákat meg oldjuk meg úgy hogy felhasználjuk a világ összes tudását!!

Az emberek jelleme az egyik kulcs mozzanat, ebben egyet értek. A megoldást amit mondasz az oktatási rendszer átalakítása igen járható útnak tűnik. A probléma amit fölvetsz ezzel kapcsolatban is megállja a helyét. Hát nézzük mit lehet ezzel kezdeni. Az oktatás kulcs pozíciót tölt be minden rendszerben. Nem lehet viszont ideologizálni, ezt a kommunizmus bukása jól példázza, de a liberalizált elvek teljes magunkká tétele se üdvözítő. El tunyult embereket eredményez, melyeket maximum pacifista gondolkodónak lehetne használni. Viszont ha megtanítjuk az embereket a gondolkodásra, a probléma megoldásra, és a  törvények betartására az már egy jó alap. Nézd meg tőlünk nyugatabbra ahol a törvények betartása jobb fokon áll mint nálunk, működik a társadalom. (sorban állás, adó morál stb) Viszont gondolkodás módjuk a te általad is pedzegetett erők formálják. Valamint a kis világukat veszélyeztető erőket maximálisan elutasítják. A Greenpeace nevű formáció aktivistái kivételt képeznek, de hasztalan erő fitogtatás amit csinálnak, és lényegesen lassabb mint ahogy elpusztítjuk a bolygót. Szóval az oktatásba tartsunk ki a fent említett hármas mellett a többi tudás felszedését meg bízzuk az egyénre. Az irányítás amit most felettük gyakorol a média meg a hatalom, magától meg fog szűnni ebben az esetben. (jó ez tényleg túl utópisztikus) Ugye egészről az általam felvázolt társadalmi formába értelmetlen a hatalom fogalma, illetve nem olyan mint a mostani hatalom. Nem lesz egyetlen ember csoport kezébe sem olyan eszköz amivel a többiek fölött uralkodnának, kettő nem is lenne ennek értelme mert mindenkinek ugyan annyi erőforrás állna rendelkezésére. Ezzel pedig az egyén maga rendelkezik. Na ez így túl általános szóval példa: azt mondod nincs elég erőforrás kérdezem miért az erőforrások lenének a szűkösek?? Azok adottak, akkor lehet az igényeink nagyok?? Szerintem igen. Mondod nem fog lemondani senki a már megszerzett javairól, igen ebben a mai struktúrában valóban nem, de ha megtanítottuk gondolkodni, problémát megoldani, és törvényt tisztelni, akkor nincs más dolgunk csak olyan megkerülhetetlen törvénykét hozni ami feleslegessé teszi a felhalmozást, egyben behatárolja az egyén szabadságát a többség kárára, valamint annyi szabadságot meghagyni hogy az egyén kreatívan tudja megvalósítani önmagát. Azaz minden egyes embernek meghatározzuk a földön fellelhető vas menyiségét, ha ő a saját részét arra használja hogy egy Rolls-Royce-t csináltat belőle szíve joga ha viszont nincs elég saját anyaga hozzá akkor ne tehesse. Mert mi van ma? Ma az van hogy vannak emberek akiknek 100 Rolls-Royce-uk van és van olyan ember aki éhen hal. Van olyan ember aki nem dolgozik, és van olyan aki a szemét átválogatásából él. JA és van olyan ember aki csak telefonokat vesz föl "fontos" döntéseket hozz és bankba dolgozik, és van olyan ember aki paradicsomot termeszt. Ha már rá mutattál a szűkös javakra hagy világiasítsak én egy másik dologra rá. Vannak emberek akik a föld légkörébe engedett káros anyagokért felelősek, ezek nevesíthető mérhető dolog. Ki mennyi CO2-őt bocsát ki például, és vannak olyan emberek akik erdőt ültetnek és növényt termesztenek. Szerintem és a föld szerint is ez utóbbi a hasznosabb!! A mi társadalmunk meg kinek ad több pénzt a nagy terepjárón közlekedő bankárnak!! Mit képezünk tonna szám bankárt közgazdászt, könyvelőt!! A mai fiatalok is ezeket a szakmákat akarják, mert ezzel keresnek sok pénzt! Saját magunkat ítéljük halálra! Ha az én világom utópisztikus akkor ez a mostani maga az öngyilkosság. ÉS NEM VAGYOK EGY VILLÁG VÉGÉT HIRDETŐ FANATIKUS!! Csak végig gondoltam a dolgokat.

Megerősítem amit már korábban mondtam, nem tudom a tökéletes világ milyen, hogy jutunk oda, de találjuk ki kurva gyorsan mert baj lesz. Legyen már egy nagyon okos ember aki ezt tudja, mert ha nincs ilyen akkor mi leszünk az evolúciós zsák utca következő példája. Nekünk még mentségünk se lesz mint a dinóknak, bár az az elmélet igen találó hogy a dinók saját méretük ölte meg annyira nagyok voltak már hogy a bélgázaik túl sok metánt engedtek a légkörbe és kihalt az őket eltartó növény takaró. De eme abszurd példa is jobb annál mint amit mi csinálunk, mert kérdem a saját fingjától kihaló földet uraló amúgy a mai mércével tudatlan állatok nem ugyan azt csinálják mint mi, mert ők NEM TUDTÁK, NEM VOLT KEZÜKBE A MEGOLDÁS KULCSA!! Mi meg hiába nyitottuk Pandóra szelencéjét, ha nem használjuk a tudást!!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jobbvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr311670993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

theo 2011.03.09. 11:28:45

OMG wall of text. Kicsit csapongó, és tömör. Még értelmezem :)
Kiemelném azt a gondolatodat, hogy mindenkinek ugyan annyi jár. Alapvetően ez egy téves elgondolás. Nem veszi figyelembe, az egyén tehetségét, szorgalmát, képzéssel eltöltött idejét stb. Az nevetséges, hogy a napi 8 órát szalag mellett töltő munkás ugyan annyi erőforráshoz jusson, mint az a CEO aki lehetővé teszi a munkásnak és még mondjuk 300 társának hogy dolgozhasson.
Az értékesebb munkát végző egyedeket jutalmazni kell. Az pedig, hogy egy központi bizotság döntse el, hogy ki az értékesebb már Kínában sem müködik. marad a piac értékitélete.
A "liberalizált elvek"-et kifejthetnéd.
Az oktatás változtatásával egyet értek. Esetlegesen hozzá kéne még tenni a gyerekkorban elkezdődő tanítást az erőforrások védelméről. (szelektív hulladék gyüjtés, kerékpározás stb.)

Homaj 2011.04.02. 17:57:55

Szerintem a CEO azért tanult és azért van ott ahol van mert a képességei erre hivatottak. Ambíciója is volt, és elég kitartása hogy elérje! Plusz az otthonról hozott értékei is sokkal az átlag fölött vannak. Azt ugye te se gondolod hogy a szabolcsi kis faluban született kisfiú esélye pont ugyan olyanok mint annak az ifjú kisfiúnak kinek a felmenői között mondjuk volt 1 Kenedy! Valószínűbben lesz az utóbbiból CEO!! Már pedig ez kérem igazságtalanság!! Nem tehet róla senki csak a verseny és a piac!! Na már most a több keresettel még nem lenne gondom. Ha mondjuk valakinek a munkája órabérben kifejezve nem lenne egy másik ember munkájának az 1000000000szorosa!! Ez szintén igazságtalanság! Valamint ez ellen tenni nem egyenlő a szocializmussal és a kapitalizmus lerombolásával. A két rendszert együvé kellene gyúrni. Például miért volt az hogy a kommunizmusban nem volt ennyire elrugaszkodva a gazdagok a szegényektől?? Mert talán nem volt nekik olyan lehetőségük hogy annyit és úgy keressenek amennyit csak akarnának?? A piacon ez a fék nincs, nem létezik!! A kommunizmusban ha nagyon ügyes voltál vagy tehetséges és karriert futottál be, akkor se tudtad az átlagnál több javadat olyan cikkre elkölteni ami felesleges!! Szerinted van értelme az 1M € autónak?? van értelme a 100M € hajónak/repülőnek/ingatlannak?? Szerintem ezeket a javakat gyártani se szabadna!! Jusson el először mindenkihez az étel, a cipő a ruha, az áram a gyógyszer, a víz stb stb. Lépegessünk szépen lassan a felé hogy a földön élő embereknek jobb legyen!!
A "liberalizál elvek" alatt azt értem hogy az előző ciklusban mindenki azt tanult amit akart!! Már pedig 400.000 ember tanult a felső oktatásban minek hova miért?? Tessék mindenkinek belátni hogy nem ér semmit az a tudás amit úgy szerezz meg hogy kipuskázza. Csak azért kell a papír hogy fölvegyék egy olyan állásra ahol úgy is betanítják!! Tessék megtanítani az embereket problémát megoldani és gondolkodni. Na persze ebbe bele tartozik rengeteg haszontalan tudás is amit nem fog használni soha az egyén!! például a kémia vagy régi korok megismerése, ezeket nagyon kevés ember használja a munkája során. Viszont hozzá tartozik az emberi gondolkodás fejlődéséhez. Sokkal jobban tud egy ember problémát megoldani ha széles körű tudással rendelkezik. Sajnos ettől jobb szakember nem lesz. Az iskola választás előtt az lebeg az ember orra előtt minél több pénzt keresni!! Ha az elején írtaknak megfelelve kivennék az egyenletből a nagy szakadékot a CEOK-és közemberek közül, akkor lehet kicsivel többen akarnának "csak" esztergályosok és cipészek lenni!! Mert igen is nélkülük a CEOnak nem lenne cipője, vagy kocsija. Ezért mondom hogy mindenki egy és egyet ér!!! Nem lehet azt mondani hogy az agyad a legfontosabb testrészed, mert mit érne az agyad láb nélkül??

theo 2011.04.05. 12:35:45

Írod: "A kommunizmusban ha nagyon ügyes voltál vagy tehetséges és karriert futottál be, akkor se tudtad az átlagnál több javadat olyan cikkre elkölteni ami felesleges!!" De el tudtad (külföldi utazás, nyugati áruk, vadászat, budai villa stb), pusztán annyi volt a különbség, hogy nem csak az anyagi lehetőségeid, hanem a az anyagi lehetőségeid, és a kapcsolataid voltak a szük keresztmetszet. Nekem ez sokkal álságosabnak tűnik, hogy valaki azért kapjon meg valamit mert jó elvtárs.

Nem értem a problémádat a piac ártal beárazott fizetésekkel kapcsolatban. Ha van 10m programozó 9m munkahelyre, akkor kinálati árat kapnak. Ha van 500 ember, aki képes elvezetni egy MS szintü céget, és ezeket 600 helyre keresi, akkor keresleti árat kapnak, és a cégek részvényesei eldönthetik, hogy megfizetik-e, vagy megelégszenek gyengébb minőségü emberekkel.
Az élet igazságtalan, nem indul mindenki ugyan olyan esélyekkel. pl sokkal több édesvízhez jutok, mint egy szomáliai kisgyerek stb, ezért nem érzem, hogy a legfontosabb probléma a fizetések beli különbsége lenne.
Nem valakinek a mélyszegénységből soha nem lesznek olyan lehetőségei mint egy középosztálybeli család csemetéjének. Viszont ne felejtsd el, hogy a társadalmi rétegek felemelkedése nem egylépcsős folyamat, és a Kenedy-k is voltak valamikor nincstelen Ír menekültek.

Sziesen beszélgetek felsőoktatásról is, de asszem egyikőnknek sincsen túl sok releváns tapasztalata az egyetemi vizsgák nehészségéről :) Mindenesetre a kamu diákokat könnyen ki lehetne szürni a fizetéses felsőoktatás/ösztöndíjrendszer átgondolt bevezetésével. Nem hiszem, hogy túl sok lógos lehetne a Harvardon a gyenge 30K$-os éves díjával.(+kaja, lakhatás etc) :)

Egyébként nyugodj meg mi is el fogunk oda jutni, hogy egy jó szakmuki keres annyit mint egy közepes diplomás. Ha jól halottam amerikában/ny-eu-ban már ez a helyzet, ezért van, hogy kint jelentősen drágábbak a szolgáltatások. (Mellesleg már itthon is nehéz jó festőt, asztalost találni ezért ha az ember talál egyet, azt hajlamos megfizetni)

Ha pedig ez megvalósul, akkor megint be fog indulni a szakember képzés. (lsd. piaci folyamatok ;) )
Ha pedig ez megvalósúl

Homaj 2011.11.15. 14:48:04

@theo: nem mondtam semmi olyat hogy valaki azért kapott valamit mert jó elvtárs, és főleg nem mondtam hogy ez jó! Az a rendszer hibás volt amire hivatkozol azt nem tartom követendő példának. A rendszer viszont nem elvi úton volt hibás hanem a megvalósításba! Ez pedig igaz a kapitalizmusra is! Működhetne jól amit mondasz a piac gazdaságban. A gond a mértékkel van, engem nem a több keresett zavar hanem az arány!! És ez nem piaci alapon alakult ki hanem úgy hogy a döntés hozok saját magukról döntenek!! A kapitalizmusba is meg a szocializmusban is!! Akármilyen vállalat vezetői saját maguk fizetését határozzák meg ez nem piaci helyzet! Tudom van igazgatósági fennhatóság is de ne legyünk nevetségesek ők is le vannak zsírozva. Bekerülni egy ilyen körbe nagyon keveseknek adatott meg, és ez az amire azt mondom igazságtalan. 10000 ember uralkodik 7Milliárdon ez az igazságtalan.
süti beállítások módosítása